Особливості та етапи психологічного розвитку дитини

 

Вчені розходяться в думках щодо точної кількості стадій психологічного розвитку дитини. У 1936 році швейцарський психолог Жан Піаже розробив теорію, що описує чотири основні його етапи. Інші вчені описують п’ять етапів, які включають немовлят, дітей ясельного, дошкільного, шкільного віку та підлітків.

Нездатність досягти деяких віх може сигналізувати про порушення розвитку. Через методи скринінгу, що використовуються фахівцями, багато людей з відхиленнями у розвитку отримують діагноз на той час, коли вони досягають підліткового віку. Маючи це на увазі, розвиток дитини можна розділити на п’ять етапів, у кожного з яких свої особливості та закономірності психологічного розвитку. Якщо ви хочете придбати дитяча психологія книги, то переходьте за посиланням на сайт Книгарні «Є» вже зараз.

ВІД НАРОДЖЕННЯ ДО РОКУ

Упродовж першого місяця життя новонароджені автоматично реагують на зовнішні подразники. Іншими словами, новонароджений поверне голову до руки матері, коли вона погладить його по щоці, або схопить палець, якщо він буде покладений їй у руку.

Новонароджений бачить предмети крупним планом, розпізнає певні запахи, посміхається чи плаче, щоб вказати на необхідність, і рухає головою з боку на бік. Новонароджені можуть мати такі види порушення розвитку, як ущелина хребта чи генетичні порушення.

Немовлята швидко розвивають нові здібності у перший рік життя. Від трьох до шести місяців немовля контролює рухи голови, зводить руки разом. До шести-дев’яти місяців дитина сидить без підтримки, белькоче і відгукується на своє ім’я. У віці від дев’яти до дванадцяти місяців дитина бере предмети, повзає і навіть стоїть із опорою.

Уповільнений розвиток у немовлят – ознака синдрому Дауна чи інших порушень. До завдань лікаря входить раннє виявлення розладу розвитку дітей.

За темою:  Медичне транспортування - особливості

РАННІЙ ВІК (ВІД 1 ДО 3 РОКІВ)

Діти вчаться ходити без сторонньої допомоги, підніматися сходами, стрибати дома. Вони можуть тримати олівець, малювати коло, складати один блок поверх іншого, використовувати короткі пропозиції і навіть дотримуватися простих інструкцій.

Центри з контролю та профілактики захворювань рекомендують проходити діагностику на аутизм віком від 18 до 24 місяців.

ДОШКІЛЬНИЙ ВІК (ВІД 3 ДО 7 РОКІВ)

У віці від трьох до п’яти років діти вдосконалюють свої моторні навички. Вони вміють кидати м’яч над головою, стрибати, стояти на одній нозі десять секунд або довше, одягатися та малювати людину з рисами обличчя.

Церебральний параліч може виникнути на цій стадії розвитку. Тому психологічна характеристика розвитку має бути проведена цьому етапі.

МОЛОДШИЙ ШКІЛЬНИЙ ВІК (ВІД 7 ДО 12 РОКІВ)

Діти у цьому віці здатні, впевнені, незалежні та відповідальні. Відносини з однолітками, особливо з друзями тієї ж статі, важливі для цих років. У 12-річних починають розвиватися статеві ознаки.

Проблеми з концентрацією уваги і легкістю відволікання можуть виникнути в дітей віком цьому етапі розвитку.

ПІДЛІТКОВИЙ ВІК (ВІД 12 ДО 18 РОКІВ)

Підлітковий вік – це час різноманітних змін, викликаних такими чинниками, як значне фізичне, емоційне та когнітивне зростання, нові ситуації, обов’язки та люди. Часто спостерігаються перепади настрою, депресія, інші психологічні розлади. Підлітки відчувають періоди прискореного зростання.

Підлітковий вік – важливий період для когнітивного розвитку, що знаменує перехідний період у мисленні та міркуванні про проблеми та ідеї. Дитина отримає можливість вирішувати більш абстрактні та гіпотетичні завдання, але це також стане значним кроком до незалежності та емоційного розвитку.

Важливо мати певне уявлення про розвиток дітей. Це дозволить оцінити, чи правильно розвивається дитина, зрозуміти, що вона вміє, а що ні, і ефективніше реагувати на потреби та права кожної дитини.